DID YOU KNOW?  -- Three years before the 1995 Srebrenica Genocide, Serbs torched Bosniak villages and killed at least 3,166 Bosniaks around Srebrenica. In 1993, the UN described the besieged situation in Srebrenica as a "slow-motion process of genocide." In July 1995, Serbs forcibly expelled 25,000 Bosniaks, brutally raped many women and girls, and systematically killed 8,000+ men and boys (DNA confirmed).

20 March, 2009

FATA ORLOVIC: TARGET OF SERB EXTREMISTS WHO BUILT CHURCH IN HER FRONT-YARD

ALMOST 14 YEARS AFTER THE GENOCIDE AND STILL NO JUSTICE FOR FATA ORLOVIC

God Bless you Fata Orlovic. You're in our thoughts and in our hearts.

PHOTO of Fata Orlovic, an elderly woman whose front-yard the Serbs built a church illegally. She is a survivor of the Srebrenica genocide and a returnee to Konjevic Polje. For a long time, she has been regularly harrassed, threatened, and demeaned by local Orthodox Serb Christians who called her names, threatened to kill her, and even spit at her. On several occassions, she was beaten up by a local Serb Police officer, Zdravko Uzelac, a man who participated in the 1995 Srebrenica genocide and who murdered a local Bosniak returnee Mustafa Becirovic...

Fata Orlovic, an elderly returnee to Konjevic Polje, has been subjected to a number of beatings by members of the local Serb police force including one - Zdravko Uzelac - who took part in the Srebrenica genocide.

In the 1995 Srebrenica genocide, Zdravko Uzelac participated in the separation of men who were to be massacred and dumped into mass graves. At least 8,372 men were summarily executed and dumped into mass graves, while between 20,000 to 30,000 people were forcibly deported in a mass scale ethnic cleansing.
In 2008, Uzelac murdered a Bosniak returnee to Konjevic Polje.

According to Fata Orlovic, Zdravko Uzelac is notorious in Konjevic Polje for his constant harassment of Muslim returnees.

"Last year Uzelac killed Mustafa Becirovic at a gas pump in Konjevic Polje, and yet they still keep him on active police duty, as if he hadn't killed anyone," said Fata. "It's like, he killed a Muslim, so what? In Srebrenica, he participated in the separation and murder of our men. Everybody knows it, we know it, Serbs know it, and foreigners know it. I saw him with my own eyes actively involved in separating the men who were to be murdered in the genocide."

The pre-war population of Konjevic Polje, a small town located just outside of Srebrenica in the Bratunac municipality, was 100% Bosniak Muslim. During the war Serbs provocatively and unlawfully built an Orthodox church in Fata's yard and on her land in Konjevic Polje. In spite of a court ruling in summer 2007 finding against the Church and in favor of Fata Orlovic no start has been made on pulling down and rellocating the church.

Expanded version of this article is available in Bosnian language:

Na adresu Fate Orlović je iz Osnovnog suda u Srebrenici stigao poziv da u svojstvu okrivljene 14. aprila dođe na “usmeni pretres” po prijavi za navodno kršenje odredbi Zakona o javnom redu i miru RS, koju je protiv nje podnijela Policijska stanica u Bratuncu.

Orlović je već godinama uznemiravana, čak u nekoliko navrata i pretučena, od strane srpskih extremista zbog toga što je zahtjevala da se pravoslavna crkva - koja je bespravno sagrađena u njenom dvorištu - ukloni.

Bratunački policajci prijavili su Fatu Orlović da je 10. septembra prošle godine u devet sati ispred pravoslavne crkve u Konjević-Polju, odnosno u svom dvorištu, “grubo vrijeđala druga lica prijetnjom da će napasti na njihov život i tijelo”, kao i da je “ometala ovlaštena službena lica u njihovom vršenju redovnih poslova i zadataka”.

“Navikla sam na laži policajca Zdravka Uzelca, koji je zadužen da se brine o crkvi u mojoj avliji i da me redovno provocira i vrijeđa. Laž je da sam krenula da napadnem policajca Uzelca, i to makazama, kako on tvrdi. On je tada, čim sam upitala zašto su došli u moju avliju kada smo se godinu ranije dogovorili da više neće biti obreda u crkvi, zgrabio mene za ruku i uvrnuo je na leđa. Od boli mi je pozlilo, mislila sam da mi je ruka slomljena. Pokušao me uvući u policijski auto, ali sam se otela i tek tada sam vidjela makaze na podu, uzela ih u ruke i tako se odbranila od njegovog napada. Pa, cijeli svijet zna da me Uzelac i ranije tukao i vezanu vodio u policiju” - prisjetila se jučer Orlović.

Prema riječima stare nane, Uzelac je upleten u Srebrenički genocid. Orlović kaze da je prošle godine “na benzinskoj pumpi [Uzelac] ubio Mustafu Bećirovića i opet ga drže u službi, kao da čovjeka nije ubio?! K`o vele, ubio je muslimana, šta fali? U Srebrenici je odvajao naše muškarce i ubijao ih. To svi znaju, i naši i njihovi, i ovi stranci. Ja sam ga vidjela ovim očima kako odvaja naše muškarce za ubijanje.”

Ona je upozorila da je njeno strpljenje pri kraju i da je ovo što joj u njenoj vlastitoj kući rade vlast i policija RS bruka za cijelu BiH. Posebno je potcrtala svoju ogorčenost na bošnjačke političare, za koje navodi da “devet godina gledaju kako je Karadžićevi policajci vrijeđaju i tuku, a ništa ne poduzimaju da se slučaj nelegalno izgrađene pravoslavne crkve u njenoj avliji riješi na zakonit način”.

Razgovarao sam s Fatom i žao mi je što se opet nasekirala. Očekujem da dobijem poziv koji je joj je upućen od Osnovnog suda u Srebrenici, kao i prijavu koju je protiv nje podnijela Policijska stanica Bratunac. Naravno da ću nanu Fatu zastupati i u ovom slučaju. Ne mogu vjerovati da joj se iste stvari ponavljaju - izjavio je za “Avaz” advokat Fahrija Karkin.